op bedevaarts(zoek)tocht... - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Rianne Wiggers - WaarBenJij.nu op bedevaarts(zoek)tocht... - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Rianne Wiggers - WaarBenJij.nu

op bedevaarts(zoek)tocht...

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

28 Mei 2008 | Indonesië, Yogyakarta

Nee, ik ben (nog) niet het klooster ingegaan...de radio (mail)stilte heeft meer te maken met een heeeeel druk programma! Gelukkig heb ik met veel van jullie (heel) even kunnen bijkletsen toen ik in NL was!
De jetlag die ik in Nl niet had kreeg ik driedubbel toen ik hier weer terug was... Maar inmiddels gaat 'ie weer helemaal goed!En heb ik veel meer van dit mooie land en z'n inwoners gezien!
Maar laten we eerst terug gaan naar de verjaardag(viering) van onze eigen 'queen'! Dit is natuurlijk ook op school uitgebreid gevierd, compleet met Oud Hollandse spelletjes (spijkerpoepen, muis meppen, blikgooien, koekhappen enz..enz...) en ... met overheerlijke poffertjes uit bananenblad!
Henrieke (vriendin uit NL) was hier op (werk)bezoek (ze heeft zo hard meegewerkt dat ik het geen vakantie durf te noemen)...met haar heb ik tussen de lessen door een bezoek gebracht aan de Prambanan en de Borobodur. Vooral de laatste is écht ongelooflijk mooi!!! Zo mooi dat ik met een huisgenootje besloot om daar ook Waisakdag te gaan vieren. Op Waisakdag wordt de geboorte, dood en verlichting van Boedha gevierd. Waar kun je dat beter doen als bij de Borobodur?!
We hadden gelezen dat er indrukwekkende procesies zouden zijn... Dus de avond tevoren stapten wij in Yogya in een taxi op weg naar de Borobodur, daar in de buurt hadden we nog een kamer weten te reserveren...tenminste...dat dachten we! Na een lang tocht (door de drukte bij de andere tempels waar we onderweg langskwamen) kwamen we aan bij de Borobodur, waar niemand ons hotelletje bleek te kennen. Na diverse telefoontjes tussen de chauffeur en de hotelhoudster bleek het hotel niet meer te bestaan??? al hadden we er wel een kamer gereserveerd, het kan allemaal... Uiteindelijk kwamen we wel op het goede adres, maar waren er geen kamrs meer... maar genoeg 'behulpzame' mensen in de buurt en zo kwamen we toch nog terrecht ergens in een klein kamertje, waar we maar 3 uren van de nacht hebben doorgebracht en dat was genoeg! brrr..
Aangezien we nergens echt duidelijk informatie konden vinden over het programma en oké ik zal het eerlijk opbiechten..we hadden de a.m en p.m door elkaar gehaald.. En zo crossten we midden in de nacht achterop twee motortjes alle tempel in de buurt af op zoek naar de processie (foutje!!!).
Bij één tempel, de Mandut tempel, was wel vanalles gaande...veel kaarsen, mooie versierde boedhabeelden. Maar toen we vervolgens op zoek gingen naar de monniken in de nacht...bleken die allemaal op één oor te liggen of in ieder geval niet op straat te wandelen. Nu hadden we al gehoord over het niet 'nee'zeggen van de Indonesiërs..maar nu ontdekten we het zelf...want iedereen die we vroegen of er bij een andere tempel wel veel mensen waren knikte instemmend en vertelde ons dat er echt bij de andere tempel 'bannyak orang' (veel mensen) waren...jullie begrijpen: geen mens te zien! Maar onze brommerrijdertjes vonden het een prachtavontuur!
Na een heel kort slaapje, de volgende ochtend (20 mei) in alle vroegte naar de Borobodur... En daar werden we voor alle moeite beloond met zingende/ biddende monniken die in processie om de Borobodur heen liepen. De hele dag was er van alles te doen en keken we onze ogen uit! Ik zou m'n hele fotoruimte wel kunnen vullen met foto's hiervan... Maar bij deze een korte impressie...
'Verlichte' groeten uit Yogya!

  • 28 Mei 2008 - 18:14

    Christina:

    Hoi meis,

    Tevens een radio/mail stilte vanuit huize Smit. Desondanks in onze gedachten!!!
    Vanaf morgen ben ik een maand vrij, alle tijd om je te mailen. Komt goed!
    Liefs van ons

  • 28 Mei 2008 - 21:50

    Christina Corputty:

    Hoi Rianne,
    Er werd al gevraagd of ik al wat van je had gehoord. Het lijkt nog maar kort geleden dat je er was. Fijn om te horen dat je het nog steeds naar je zin hebt.
    Liefs van mij.

  • 29 Mei 2008 - 17:00

    Marielle:

    Wow, lief nicht, het klinkt heel bijzonder.
    Oh, ja, zat ook te kwijlen bij de poffertjes.. Klinkt heerlijk en zag er erg smakelijk uit.
    Nog even doorbikkelen en dan een welverdiende vakantie!!!
    Je werkt keihard, maar gelukkig is er ook af en toe tijd voor de nodige ontspanning. En dat in zo´n mooi land...

    Heel veel liefs, Marielle

  • 30 Mei 2008 - 09:20

    Christi :

    Wat een geweldig mooie foto's toch weer!! Lijkt me indrukwekkend die processie rond de borobodur! Wat is het toch een mooi land dan zo! Niet vergeten om af en toe te ontspannen. Liefs, Christoffel

  • 30 Mei 2008 - 11:07

    Sandra:

    Mooi he de Borobudur!!! Hopelijk had je geen last van vervelende verkopers op deze feestdag! Ziet er super uit allemaal. Geniet er nog maar even van!

  • 04 Juni 2008 - 12:27

    Tinie Visser:

    Leuk om weer wat van je belevenissen te lezen en te zien. Mooi al die rituelen en prachtige foto's!
    Schattig jij met die kleine meisjes, de meiden van de toekomst.Mooi dat je daar een bijdrage in kan leveren.
    Ik wens je het allerbeste.
    Liefs, Tinie Visser

  • 08 Juni 2008 - 18:14

    Daphne Uit Noordwijk:

    Hoi Rianne

    Je hebt het super druk en leuk zo te zien en lezen. Ik ga deze week op kamp met het VSO, we gaan helemaal naar Lunteren tja daar kan ik geen leuke foto's van laten zien die halen het niet bij de jouwe. Geniet er lekker van en ik hou je in de gaten via de mail doeiii daphne van de Duinpieper

  • 18 September 2008 - 11:35

    Mieke Pannekoek:

    Hoi Rianne, wat fijn om van je te horen en dat je zoveel ziet en beleeft.We gaan 3 okt. naar Hester. Lieve groeten Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Yogyakarta

Selamat jalan!

Recente Reisverslagen:

21 Januari 2010

sampai bertemu lagi!

19 September 2009

life as a countrygirl!

12 September 2009

afscheid...

24 Augustus 2009

Over buffels, varkens, tau-tau poppen en magie!

16 Augustus 2009

slangenhuiden en rattenvellen...
Rianne

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 54670

Voorgaande reizen:

01 Januari 2009 - 23 September 2009

Selamat jalan!

12 Januari 2008 - 31 December 2008

Selamat jalan!

02 Augustus 2011 - 30 November -0001

juf aan de voet van de Himalaya

Landen bezocht: