Namaste - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Rianne Wiggers - WaarBenJij.nu Namaste - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Rianne Wiggers - WaarBenJij.nu

Namaste

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

29 Augustus 2011 | Nepal, Pātan

Namaste!

Het is alweer bijna een maand geleden dat ik naar Nepal vertrok. Na wekenlang huis leegruimen, organiseren, inpakken (gelukkig was het slecht weer ;-) ) en veel gezellige etentjes, was het dan zover… Net voor vertrek deed ik een vreugdevolle ontdekking: in plaats van 23 kg. bagage mocht ik 2x 23 kg. bagage + 10 kg. handbagage meenemen. Lang leve Russian Aeroflot :)! Wat had ik het druk met bedenken wat ik allemaal mee zou nemen. En toen bleek mijn 45 kg bagage niet in Nepal te zijn aangekomen, maar gewoon nog in India te staan. Meteen een lesje in onthechting! Gelukkig kon ik hier een paar nachtjes bij iemand van het bestuur logeren en kwam mijn zware bagage alsnog aan. Tijdens de taxirit naar het vliegveld om mijn bagage op te halen liet ik mijn mobiel in de taxi liggen of vallen. Ik had nog even de hoop dat de taxichauffeur een ware boeddhist zou zijn en mij netjes m’n mobiel zou teruggeven. Maar inmiddels weet ik: zo’n Boedha beeldje op het dashboard zegt niks…
En als je dan zo in een ander land bent aangekomen (zonder bagage), een kaal, leeg, vies appartement ziet dan is het toch even slikken. De eerste paar dagen sta ik altijd nog met één been in Nederland en met het andere been al in het andere land. Nu heb ik de overstap gemaakt, hoor! Eerst moest er natuurlijk een nieuwe mobiel komen, daarna verf voor op de muren. Zo leer je de stad wel kennen. Sumitra (de dame die op school schoonmaakt) kende twee vrouwen die wel een extra zakcentje konden gebruiken. Een dag later had ik één mooie warm gele muur en een aantal witte muren en vloerbedekking waar al heel veel vlekken in zaten, maar nu nog een paar gele en witte vlekken bij waren gekomen. Dus op zoek naar een nieuw stukje vloerbedekking. Dat bleek snel geregeld. Ik zag ergens warmrode (ja, het is een kleurrijk huis) vloerbedekking voor een prima prijs. Dus ik met de rol vloerbedekking dubbelgevouwen in een taxietje (zijn hier hele kleine autootjes) en de man van de winkel er met z’n blik lijm op de brommer achteraan. Een uur later had ik een maroon rode, gele en witte huiskamer. Op school stonden nog wat oude meubeltjes van een leerkracht die boven de school heeft gewoond. Daar even een kwastje verf overheen gehaald en met wat lappen de kussens omkleed en voilá klaar was mijn huis, net op tijd voor het begin van het schooljaar!
Ik geef vier middagen les en heb ’s morgens tijd voor de voorbereidingen en regelzaken rondom de school. ’t Bartje lijkt erg op de Taaltuin in Yogya; knus, gezellig, leuke ruimtes en heel veel ruimte voor creativiteit. Naast het werken uit de methodes werken we nu in alle groepen rondom het thema ‘kunst’ en dan met name over de Nederlandse schilders Rembrandt en Vincent van Gogh. De eerste zelfportretten zijn al gemaakt en hangen in de gang te pronken.
Nu huis en werk een beetje op orde zijn is het natuurlijk tijd om de omgeving te ontdekken. Eén ding is duidelijk: er is genoeg te zien! Patan, de stad waar ik woon, wordt ook wel Lalitpur genoemd; stad van de schoonheid. In het midden van de stad ligt een prachtig tempelplein. Ype, één van m’n oud-leerlingen, zei bij het zien van de foto’s van mei: het lijkt wel de Efteling, juf! En daar heeft hij helemaal gelijk in! Het is sprookjesachtig mooi! Vorige week zondag werd op het tempelplein (Durbar Square) de verjaardag van Krishna gevierd. Dames in de prachtigste gewaden stonden in meterslange rijen (de wachtrijen in de Efteling zijn er niks bij) opgesteld om in de Krishna Mandir tempel eer te bewijzen aan Krishna. Het fijne van deze stad is dat ik gewoon heel ‘anoniem’ rond kan wandelen, in vergelijking tot India. Op Krishna’s verjaardag heb ik uren op een stoepje alles zitten bekijken wat er zich voor mij afspeelde. En tijdens al die uren stond er iemand in de tempel tegenover mij op de kop (in de hoofdstand) een boek te lezen, alsof er niks aan de hand was. Ook buiten de stad zijn prachtige tempels en boeddhistische stoepa’s te zien. Overal zie je de gekleurde gebedsvlaggetjes wapperen, hoor je de gebedsmolens ratelen en ruik je de wierrook. Mijn citybike wordt ingezet als mountainbike, al moet ik de meeste bergen nog puffend oplopen. Gisteren heb ik een fietstochtje gemaakt naar twee dorpjes hier in de vallei: Bungamati en Kokhana. In beide dorpjes leek het alsof de tijd heeft stilgestaan. Dames zitten voor hun huis matten te weven, mannen maken mooie houtsnijwerken, de rijst wordt gesorteerd, de was wordt gedaan, mensen wassen zichzelf op de stoepjes voor hun huis, pepertjes worden geregen, aan de huizen zie je overal pepertjes, maïskolven en knoflook te drogen hangen. Ik voelde mezelf wel een beetje lopen met mijn camera en westerse uiterlijk, een erg grote tegenstelling. Maar gelukkig scheen het de mensen niet te deren. En als ik hier dan zo rondloop/ fiets en om me heenkijk voel ik me heel bevoorrecht dat ik hier een tijd mag wonen en werken!
Hierbij mijn postadres:
Nederlandse School ’t Bartje
Rianne Wiggers
c/o Consulate of the Netherlands
P.O. Box 1966, Kathmandu, Nepal

  • 29 Augustus 2011 - 17:48

    Erica Van Slooten.:

    Hoi Rianne, wat heb je toch een vrij leven. Heerlijk lijkt me dat. Het was goed om je foto's te zien. Je ziet er goed en stralend uit. Ik vind het wel erg van mijzelf dat ik de laatste tijd niets van mij heb laten horen. sorry daarvoor. wat fijn voor je dat je zo'n leuke baan hebt gevonden. Hier gaat alles goed. Lucas wordt over 2 weken al weer 4 en gaat dan ook naar school. Dit geeft weer wat meer rust thuis, en Lucas is er erg aan toe. Nynke is deze week op zomerkamp van de scouting waar ze sinds januari op zit. Ze kamperen dan op een militair oefenterrein en bouwen hun kamp met balken en touwen, erg leuk. Met Guus gaat het ook goed. Heel veel kussen vanuit Assen. Heel plezier daar en ik hoop snel weer van je te lezen.
    Kus van Erica

  • 29 Augustus 2011 - 20:08

    Jenneke:

    Lieve Rianne,
    Vervelend dat je moeilijk opstart hebt gehad, maar het klinkt nu alsof je de draai helemaal hebt gevonden en in een prachtig land bent om nog een hoop te ontdekken. Leuk om je verhalen te lezen, hoop dat je nog veel meer leuke ervaringen met ons gaat delen de komende tijd. Heel veel plezier en succes!
    X Jenneke

  • 29 Augustus 2011 - 20:28

    Janneke:

    Ha Lieve Rio,

    Geweldig die Nepalse Gamma! Sjaak en Freek Willem zijn er niets bij!

    Liefs Jodel

  • 29 Augustus 2011 - 21:18

    Grit:

    lieve rianne, top dat je deze updat even schrijft. vind het erg knap dat je er weer helemaal voor gaat. En wat heb je al weer veel beleefd. we houden je in de gaten. dikke tut van ons

  • 29 Augustus 2011 - 21:52

    Dinja:

    Super om te lezen dat je weer lekker op reis bent! Met een gekocht huis is dat toch wat lastiger, merk ik ;-) Dus even maar gewoon werken en reizen op een iets lager pitje. Het blijft kriebelen, ook bij mij, maar de bestemmingen waar ik al eerder ben geweest trekken mij momenteel wat minder. Wie weet komt er nog weer een keer een andere bijzondere reis, maar zoals ik al schreef beleef jij nu (opnieuw) laatste stuk dat ik eigenlijk aan mijn wereldreis ook zou plakken. Dat is nog nooit "volbracht" ;-) maar ik kan nu door je verhalen en foto's me enigszins inleven en dat is goed, mooi om te lezen en te zien dat je het naar je zin hebt. En goed dat je zo snel de knop weer om kunt zetten. Heeft bij mij ook met langere reizen altijd even tijd nodig, maar nu weet je waarschijnlijk al niet eens meer precies hoe je het aantrof. ;-) GENIET!!!! Lieve groet uit Twente

  • 30 Augustus 2011 - 07:43

    Christina Corputty:

    Nou Rianne, dat ziet er goed uit. Ik had het net over jou met Tiny en Wijnand. Kom ik op mijn kamer zie ik jou email. Veel succes daar en je weet het hé, ik kan ineens zomaar voor de deur staan, hahaha.

  • 30 Augustus 2011 - 10:21

    Jessica:

    Telefoon en bagage kwijt geweest, vervelend begin! Maar als ik zo doorlees lijk je nu te genieten en je steeds meer thuis te voelen. Ontzettend leuk om zoveel herkenbare foto's te zien. Je moet ook echt in Kathmandu naar de plek aan de rivier gaan waar ze mensen cremeren, heel bijzonder! Daar zijn ook allerlei tempels en apen. Ik kijk alweer uit naar een nieuw verhaal :)

    Succes met lesgeven,

    liefs uit Amsterdam

  • 30 Augustus 2011 - 12:18

    Lotus:

    Ha lieve rianne,

    Wat leuk om je verslag te lezen. Zo dat was even een moeilijke start zeg. Maar je huisje ziet er echt super gezellig uit, heb je echt heel creabea gedaan. En wat een omgeving, echt prachtig. Zo te zien zit je echt midden in het nepalese leven.
    Heb je al leuke mensen ontmoet?

    heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag.

    liefs,

    lotus

  • 30 Augustus 2011 - 18:42

    Rianne Wiggers:

    Hoi, hoi, zo dramatisch waren m'n eerste dagen ook weer niet, hoor! Het is gewoon altijd heel even omschakelen..ineens ben je echt weg. En moet je 'opnieuw beginnen'. Maar dat valt reuze mee in een land wat zo mooi en boeiend is en ook hier zijn, zoals overal gelukkig, ook weer erg leuke mensen! :-)

  • 30 Augustus 2011 - 19:43

    Hazine:

    Hoi Rianne,

    Wat leuk om je verhaal te lezen!!! Prachtig, en wat een bijzonder leven.
    Geniet van alles en ik blijf je verhalen lezen. Ik werk nog steeds op de W vd Bergh.
    Wel op een andere ( kinder) groep.
    Inmiddels mama van twee lieve kindjes. Heerlijk om te moederen en parttime te werken.

    Jij heel veel plezier!!!

    Grt Hazine


  • 30 Augustus 2011 - 21:10

    Marielle:

    Dag lief nichtje!

    Wat leuk om nu foto's te zien bij je bijzondere verhalen.
    En wat is je huis mooi geworden!!! Heel gezellig en echt Rianne. Kan me voorstellen dat je je er thuis zal voelen. En lekker ruim.
    Zit op het werk en mijn collega's hebben even meegezwijmeld bij je foto's! Prachtig.
    Moet helaas weer aan de slag, dus moet het kort houden.
    Geniet!!!!

    Heel veel liefs, Marielle
    P.S. Check facebook van Manoj: Nienke loopt! Grappig filmpje. (mama trots....)

  • 31 Augustus 2011 - 16:47

    Kim:

    Super om je verhaal te lezen. Foto´s zijn echt prachtig! Lieve Rianne, geniet er van!!
    Dikke kus

  • 01 September 2011 - 18:47

    Mieke Berg:

    Hallo Rianne, ik heb genoten van je verhaal en de foto's! Wat is het daar mooi. Wat een knus huisje, helemaal leuk! Ik hoop ook dat mijn droom uit gaat komen. Ik ga maandag met de vereninging ouders , kinderen en kanker praten voor eventuele contacten bij jou je de buurt. Ik laat het je horen oke. Liefs Mieke

  • 02 September 2011 - 04:45

    Sabine:

    Gisteren al geprobeerd een berichtje te sturen, maar het is niet gelukt zie ik...
    In ieder geval heel leuk je verslag te lezen en je foto's te zien. Mooi daar zeg! En wat fijn dat je gewoon over straat kan zonder overal 'hey mister' te horen :-).
    Veel succes nog met het opstarten van het schooljaar (dat is meestal niet klaar in wat weekjes toch) en geniet er volop van!!

  • 03 September 2011 - 23:25

    Leontine:

    Hoi lieve Ri,
    Wat leuk om allemaal te lezen! Ik ben blij dat je je draai al een beetje gevonden heb. Schitterende foto's. Ik mail je snel. Liefs van Lee xx

  • 06 September 2011 - 08:15

    Janny Rispens:

    Wat heb je een fleurig leuk huisje.
    het ziet er echt prachtig uit,ik kom het zeker volgend jaar met eigen ogen bewonderen.
    Zo te zien is de omschakeling vrij snel gegaan.
    Ik volg je via je verhalen,geniet van alles om je heen en pas goed op jezelf.
    groetjes simon en janny

  • 08 September 2011 - 08:24

    Tante Rian:

    wat leuk rianne dat we jou zo kunnen volgen
    wat een prachtige fotos allemaal
    ik geniet er erg van
    veel liefs tante rian

  • 17 September 2011 - 17:57

    Mieke:

    Hallo dan!
    Alles goed! Ik ben weer partime aan het werk en het voelt een beetje als vakantie! Ouderavond achter de rug, was gezellig! Ik heb even wat problemen met mijn linkeroog, scheurtje in het netvlies, ben nu twee keer gelaseerd en hoop dat alles nu onder controle is. Ik moet maandag weer terug voor controle.
    De vereninging heeft contacten in Nepal( Katmandu)! Ik ben nu aan een brief bezig die ik ga emailen naar de twee contacten en een brief naar de directie van de thermiek. Is er in het voorjaar ook een peroide van mooi weer en wanneer dan? Dan kan ik volgnend jaar het schooljaar goed opstarten en dan komen het kwam ineens in me op! Ik heb gisteravond een uitzending gekeken van onverwacht bezoek. een zus uit Nederland ging een zus in Nepal opzoeken! Ze woonde daar heel afgelegen maar o zo mooi. Ik hoop snel weer iets van je te horen en te zienof even skypen ook leuk! lieve groet van Mieke

  • 18 September 2011 - 21:14

    Else:

    Ha lieve Rianne,
    Wat een prachtige foto's heb je gemaakt. Wat een kleuren en prachtige natuur en lieve mensen.
    Volgens mij ben je helemaal op je plek.
    Ik ga je zeker verslagen zeker volgen.
    Heel veel groetjes en geniet!

  • 19 November 2016 - 19:37

    Wimmy Barf Van Der Velde:

    Dag
    Rianne ,
    Wat super om te lezen waar jij mee bezig bent !
    Vanaf nu ga ik je volgen...
    Lieve groet vanuit Roden.
    Wimmy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 1100
Totaal aantal bezoekers 54651

Voorgaande reizen:

01 Januari 2009 - 23 September 2009

Selamat jalan!

12 Januari 2008 - 31 December 2008

Selamat jalan!

02 Augustus 2011 - 30 November -0001

juf aan de voet van de Himalaya

Landen bezocht: